Ztráta dokladů
Ztráta dokladů
Ztráta dokladů
Sáhli jste do kabelky a zjistili, že Vám chybí doklady, jsou fuč? Pár užitečných rad, co v tomto případě dělat nebo jakým způsobem postupovat.
ZTRATILI JSTE DOKLADY?
POSKYTNEME VÁM INFORMACE, JAK MÁTE POSTUPOVAT, KOHO KONTAKTOVAT A KOLIK VŠE BUDE STÁT.
JEDNEJTE RYCHLE, před Vámi je spoustu vyřizování!!
POZOR! Pokud nahlásíte ztrátu dokladu a pak se najednou objeví, NAHLASTE to na policii nebo úřad. Doklad je evidovaný jako odcizený, zůstává tedy jako neplatný a nesmíte se jím prokazovat.
DOPORUČENÍ
Nenoste doklady pohromadě, zamezíte tím ztrátu všech průkazů. Ušetříte peníze, ale i čas vynaložený vyřizováním.
DRUHY DOKLADŮ
OBČANSKÝ PRŮKAZ – okamžité nahlášení po zjištění
KOMU ZTRÁTU NAHLÁSIT?
· úřad s rozšířenou působností
· Policie ČR
Po nahlášení na úřadu dostanete potvrzení, které bude dočasně sloužit k prokázání totožnosti (s tímto potvrzením nebudete moci vyzvednout na poště zásilku určenou do vlastních rukou, je zapotřebí druhý doklad. Šance není promarněná, pokud budete k zastižení doma a doručovatel Vás zná).
Hned na úřadě si můžete zažádat o nový občanský průkaz, nejpozději však do 15 dnů. Vyfotí Vás přímo na místě, ale bude zapotřebí doložit jiný doklad (rodný list, oddací list, cestovní pas, řidičský průkaz).
Při nahlášení ztráty na Policii ČR si nechte vystavit potvrzení.
KDY BUDE VYSTAVEN NOVÝ DOKLAD A ZA JAKÝ POPLATEK?
· lhůta 1 měsíc (obvykle bývá vyhotoven do 14 dnů)
· poplatek se účtuje v hodnotě 100 Kč
PŘÍPADNÁ RIZIKA
· jiná osoba může disponovat Vaším jménem při vyřízení půjčky
· prokazovat revizorovi Vašim dokladem jízdu ,,načerno“
· půjčovat si v půjčovnách věci, apod.
PLATEBNÍ KARTA – okamžité nahlášení po zjištění
KOMU ZTRÁTU NAHLÁSIT?
· banka
· Policie ČR
Neprodleně zavolejte na klientské centrum Vaší banky, provoz je zajištěn non-stop. V daný okamžik banka zablokuje všechny elektronické transakce, tedy takové, které jsou online prověřované. Pokud máte sjednáno internetové bankovnictví a nebyl Vám odcizen mobilní telefon, na který chodí potvrzení, můžete kartu sami zablokovat po jejím přihlášení.
Po telefonické nebo elektronické blokaci se nezapomeňte vydat do banky, telefonické zablokování karty bývá většinou nutné potvrdit písemně. Pokud se do banky nemůžete dostavit z prokazatelných důvodů, potvrzení o ztrátě či odcizení může za Vás vyřídit jiná osoba. Odcizení platební karty rovněž nahlaste na policejní stanici v místě, kde ke ztrátě došlo.
Pokud jste mimo ČR, s žádostí o pomoc se můžete obrátit na jinou banku, která je mezinárodním členem asociace VISA a MasterCard. K telefonickému oznámení ztráty můžete také použít celosvětově platnou telefonní linku Vaší kartové asociace.
Jestliže se nacházíte v zahraničí a nutně potřebujete peníze, můžete zažádat o vydání nouzové hotovosti nebo nouzové karty. Tato volba je ale nákladná a málo využívaná.
KDY DOSTANETE NOVOU KARTU A ZA JAKÝ POPLATEK?
· lhůta je obvykle do 14 dnů, nová platební karta a PIN bývají doručeny prostřednictvím České pošty na Vaši adresu
· karta většinou není zpoplatněna (záleží na ceníku příslušné banky), může být ale účtován poplatek za blokaci karty
ODPOVĚDNOST ZA ZNEUŽITÍ KARTY
Podle stávající legislativy spočívá v případě zcizení platební karty hlavní část odpovědnosti za způsobené finanční újmy na bedrech bankovní instituce, která kartu vydala. Okradený majitel karty nese do doby nahlášení zcizení na vzniklé škodě spoluúčast v maximální výši 150 eur. V případě, že došlo u klienta k „hrubé nedbalosti“, banka nemá povinnost uhradit vzniklé škody. „Hrubá nedbalost“ je označována u těch případů, kdy si majitel poznamená svůj PIN na kousek papíru a uloží si jej do peněženky vedle platební karty. Pokud zloději takto naservírujete PIN na zlatém podnose, můžete se hněvat pouze sami na sebe a na kompenzaci ze strany banky zapomeňte. V případě, že zloděj Vaši kartu použil a všude zadával PIN napoprvé, nezbyde Vám nic jiného, než prokázat, že PIN získal jinak než Vaší nedbalostí.
V těchto případech lze sjednat pojistku zneužití platební karty, kterou banky nabízejí.
PŘÍPADNÁ RIZIKA
Výběr peněžní částky z Vašeho účtu. Jedná-li se o bezkontaktní platební kartu (bez zadávání PIN) nebo s povolením internetových plateb, jednejte okamžitě se zablokováním. Taktéž i v případě, kdy jste měli na kartě nebo lístečku vypsaný PIN a byl Vám odcizen.
MOBILNÍ TELEFON A SIM KARTA – okamžité nahlášení po zjištění
KOMU NAHLÁSIT ZTRÁTU?
· smluvní mobilní partner
Máte-li přístup k internetovému přihlášení mobilního smluvního partnera (nutné přihlašovací heslo), můžete zablokovat SIM kartu sami, taktéž kontaktovat mobilního operátora na příslušné zákaznické lince nebo vyřídit požadavek přímo v prodejně (nutno doložit doklady pro ověření).
KDY DOSTANETE NOVOU SIM KARTU A ZA JAKÝ POPLATEK?
· u přepážky daného prodejce dostanete SIM kartu na počkání, poštou do týdne (většinou do 2 dnů)
· jestliže je ztráta nahlášena na Policii ČR a doložíte potvrzení, SIM zcela zdarma, poplatek 100 Kč je účtován bez doložení potvrzení
PŘÍPADNÁ RIZIKA
Došlo-li ke ztrátě i ostatních dokladů, včetně přístupu na bankovní účet, může dojít k výběru finančních prostředků na základě zaslaných potvrzujících SMS do internetového bankovnictví.
Nezablokováním SIM karty může dojít k nákladným poplatkům spojeným se zahraničním voláním nebo voláním na vysoce zpoplatněné linky.
PRŮKAZ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY – nutno nahlásit do 8 dnů
KOMU NAHLÁSIT ZTRÁTU?
· kterákoliv pobočka Vaší zdravotní pojišťovny, Policie ČR
Kontaktujte telefonicky nebo e-mailem Vaši pojišťovnu a nahlaste ztrátu. Každá pojišťovna má jiné požadavky, některé vyžadují nahlásit ztrátu osobně (nutné doložit doklad totožnosti).
Nahlaste ztrátu i na Policii ČR, aby nedocházelo ke zneužití.
PŘÍPADNÁ RIZIKA
Klient je ohrožen minimálně, maximálně se nechá za něho ošetřit jiná osoba.
Kontakty na pojišťovny
■ Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví
telefon: +420 261 105 555
■ Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna
telefon: +420 800 213 213
■ Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky – na stránkách jiné číslo
telefon: +420 222 929 199
■ Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
telefon: +420 952 222 222
■ Zaměstnanecká pojišťovna Škoda
telefon: +420 800 209 000
■ Česká průmyslová zdravotní pojišťovna
telefon: +420 810 800 000
■ Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR
telefon: +420 844 211 211
ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ – doporučujeme ihned nahlásit
KOMU NAHLÁSIT ZTRÁTU?
· příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností (podle místa trvalého bydliště)
· Policie ČR (není povinné, ale úřady toto doporučují)
Ztrátu nahlaste na úřad osobně, oddělení dopravně-správní agendy. Obdržíte potvrzení, které má platnost 30 dnů (určen pouze pro území ČR). Zažádejte si také o vydání nového ŘP, je zapotřebí předložit jiný doklad totožnosti, připravit si fotografii o velikosti 35x45mm.
KDY DOSTANETE NOVÝ ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ A ZA JAKÝ POPLATEK?
· do 20 dnů od nahlášení bude vydán nový řidičský průkaz, to té doby je vystaveno potvrzení
· vydání potvrzení o oznámení ztráty není zpoplatněno, za vydání druhopisu ŘP je účtován poplatek 50 Kč, do 5 dnů poplatek 500 Kč
PŘÍPADNÁ RIZIKA
I když samotný řidičský průkaz zloděj nebo nepoctivý nálezce neuplatní v bance, mohl by uspět třeba v půjčovnách.
CESTOVNÍ PAS – okamžité nahlášení po zjištění
KOMU NAHLÁSIT ZTRÁTU
· místní policie
· zastupitelský úřad ČR (žádost v zahraničí),
Většinou dochází ke ztrátě v zahraničí. Ztrátu je nutné nahlásit místní policii, vyžádejte si o tom potvrzení. Poté se obraťte na zastupitelský úřad ČR, následně Vám bude vystaven cestovní průkaz, který Vám umožní návrat do České republiky. Vyřizuje osoba starší 18 let. Pokud je osoba mladší 18 let, musí dát písemný souhlas zákonného zástupce.
V případě, že občan ČR potřebuje naléhavě cestovní doklad, požádá ZÚ ČR o vydání cestovního průkazu (náhradního cestovního průkazu). Požadované doklady pro nové vydání je další doklad totožnosti, vyplněný formulář, který obdržíte na ZÚ ČR, 2 identické fotografie o rozměru 35x45mm.
KDY DOSTANETE NOVÝ ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ A ZA JAKÝ POPLATEK?
· vydání cestovního dokladu je v čím jak nejkratším možném termínu
· za vydání cestovního dokladu platí občané 400 Kč bez ohledu na věk
ZÚ ČR nevydává cestovní doklady na počkání. Přijímají pouze žádosti o vydání cestovního pasu a zasílají je k vyřízení do České republiky.
Jedná se o cestovní průkaz, který je cestovním dokladem k jednotlivé cestě s územní a časovou platností omezenou účelem cesty. Vydává se v odůvodněných případech a při splnění podmínek stanovených zákonem zpravidla občanovi, který v zahraničí ztratil cestovní pas nebo mu byl odcizen, za účelem jeho návratu do České republiky.
Jestliže jste měli biometrický pas, ke ztrátě došlo v zahraničí a budete žádat o vystavení nového na ZÚ ČR, doba pro jeho vystavení je 120 dnů. Poplatek pro osoby starší 15 let se účtuje částkou 1200 Kč, u osob mladších 15 let částkou 400 Kč. Poplatek se platí v měně státu, v němž má ZÚ ČR své sídlo. Lze platit i v měně české, ale musí podat žádost.
Při zažádání v ČR na obecním úřadu - pasovém oddělení je vydání ve lhůtě 30 dnů, poplatek pro osoby od 15 let je stanoven 600 Kč (platnost na 10 let), u osob do 15 let je poplatek 100 Kč (platnost na 5 let).
Dalším druhem cestovního dokladu je cestovní pas, který neobsahuje strojově čitelné údaje, biometrické údaje, digitální zpracování fotografie a podpisu. K žádosti se předkládají dvě pasové fotografie o rozměru 3,5x4,5 cm v přímém pohledu. Vydává se pouze na dobu platnosti 6 měsíců ve lhůtě do 15 dnů za správní poplatek pro občany od 15 let ve výši 1500,- Kč, pro občany mladší za správní poplatek 1000,- Kč.
MHD A VĚRNOSTNÍ KARTY
Ze zkušeností víme, že v peněžence se nám hromadí různé věrnostní kartičky, taktéž karty na MHD nebo železniční dopravu.
U věrnostních karet nedojde k velkým škodám, s největší pravděpodobností ale přijdete o nashromážděné body. Prodejce Vám na požádání ochotně vystaví kartu novou.
Jestliže dojde ke ztrátě průkazů do knihovny, na MHD, do sportovních zařízení, apod., nahlaste ztrátu, abyste zamezili tomuto zneužití a nemohla výhody používat jiná osoba.
RODNÝ LIST
V případě, že se Vám nedaří dohledat rodný list, můžete podat žádost na matrice. Zapotřebí bude doložení dokladu totožnosti, poplatek je v hodnotě 100 Kč.
-
Napsali o nás
V aktuálním čísle PROFI PORADENSTVÍ A FINANCE naleznete rozhovor s vedením společnosti Law Insurance Company s.r.o. Jakubem Tomoszkem a Květoslavem Chytilem. Přibližuji problematiku náhrady škody a představují budoucnost v oblasti produktu, který je určený pro celou rodinu.Vloženo: 10.10.2015 více