Odškodnění za zpožděný let
Odškodnění za zpožděný let
Každý, kdo využívá k cestování leteckou dopravu, jistě ví, že zpoždění letu je běžným jevem. Nikoho už tak nepřekvapuje, že do cílové destinace doletí s dvou, tří, někdy i čtyř hodinovým zpožděním a většinu z nás ani nenapadne žádat po letecké společnosti nějakou kompenzaci a sama letecká společnost v takových případech „taktně“ mlčí. A kdo přece jen nějakou kompenzaci žádal, sám ví, jak obtížné bývá z letecké společnosti dostat byť jen jediný cent. Společnosti už mají naučenou řadu argumentů, proč se zrovna na vás a na váš let náhrada nevztahuje, a tak cestující místo několika tisícové náhrady dostanou většinou jen bagetu či poukázku do fastfoodu. V drtivé většině případů to však nejsou argumenty, ale jen obyčejné výmluvy. Pojďme se tedy podívat, kdy můžete výmluvy společnosti hodit za hlavu a užívat si finančního odškodnění.
V případě, že dojde k významnému zpoždění letu, náleží cestujícím určitá forma kompenzace, a to formou poskytnutí péče, vrácení ceny letenky či finančního odškodnění. Základem je poskytnutí péče, které je vázáno na délku zpoždění a dopravce se této odpovědnosti nemůže zprostit ani v případě, že bylo zpoždění způsobeno okolnostmi, které nemohl předvídat či ovlivnit, jako jsou počasí nebo stávka. Aby cestujícímu náleželo poskytnutí péče ze strany dopravce, musí být zpoždění:
· Dvě hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1 500 km – destinace spadající do vzdálenosti 1 500 km jsou například Bulharsko, Itálie, Chorvatsko, Francie, Kodaň a další.
· Tři nebo více v případě všech letů v EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů o délce od 1 500 km do 3 500 km.
· Čtyři hodiny nebo více v případě všech ostatních letů
V takovém případě je dopravce povinen poskytnout:
· Občerstvení – občerstvení by mělo být v rozsahu přiměřeném čekací době. Nikde není stanoveno, jak přesně by mělo občerstvení vypadat, a proto se na různých letištích setkáme s různou formou občerstvení. Nejčastěji občerstvení spočívá v dovezení jídla z hotelů, ale například v Praze se můžeme setkat s vouchery v rozmezí 100 – 250 Kč.
· Ubytování – to je dopravce povinen zajistit pokud je nezbytný pobyt přes noc. Stejně tak dopravce musí zajistit přepravu do místa ubytování a z místa ubytování zpět na letiště.
· Telefon – povinností dopravce je rovněž poskytnout cestujícím zdarma 2 telefonní hovory, popřípadě zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou.
Vrácení ceny letenky
Zrušit cestu můžete bez jakékoliv sankce, pokud očekávaná doba letu přesahuje 5 hodin. Totéž platí i pro ty cestující, kteří si pořídili letenku, kterou za normálních okolností nemohou zrušit ani změnit.
Finanční odškodnění
Pokud dojde k významnému zpoždění letu, má cestující nárok také na finanční kompenzaci. Ta se v závislosti na vzdálenosti cílové destinace a délce zpožděné může pohybovat až nad hranicí desíti tisíc korun.
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že pokud ke zpoždění dojde, mají cestující velkou šanci, že jim ztráta času bude nějakým způsobem kompenzována. Avšak stejně je vždy nejdůležitější, že do cílové destinace doletíte ve zdraví. A nezapomínejte. Dobré přistání je, když lidé tleskají – skvělé je, když ječí hrůzou.
-
Napsali o nás
V aktuálním čísle PROFI PORADENSTVÍ A FINANCE naleznete rozhovor s vedením společnosti Law Insurance Company s.r.o. Jakubem Tomoszkem a Květoslavem Chytilem. Přibližuji problematiku náhrady škody a představují budoucnost v oblasti produktu, který je určený pro celou rodinu.Vloženo: 10.10.2015 více